Hello, I'm Mariëlle, but just call me Mary.. - Reisverslag uit Launceston, Australië van Nana Agatowski - WaarBenJij.nu Hello, I'm Mariëlle, but just call me Mary.. - Reisverslag uit Launceston, Australië van Nana Agatowski - WaarBenJij.nu

Hello, I'm Mariëlle, but just call me Mary..

Door: Nana

Blijf op de hoogte en volg Nana

04 Maart 2018 | Australië, Launceston

Mam, wat voor naam heb je me gegeven hahaha. Niemand kan het hier uitspreken, het is echt gewoon nog erger dan mijn achternaam in Nederland [nou, bijna dan…]. Wel echt hilarisch, maar oh-oh-oh (mama’s voice). Maar ik heb dus een nieuwe naam aan mijn bijnamen toegevoegd ‘Mary’, veel makkelijker…
Deze week had ik voor het eerst echt school, super spannend. Ik voelde me weer zo’n teenage huppie die voor het eerst naar de middelbare gaat. Maar net als de middelbare, viel het reuze mee. Ik heb nog wel een beetje moeite met de taal, ik kan het wel volgen maar minder makkelijk spreken. Maar dat gaat dalijk vanzelf, so I’ve been told. Ik merk wel dat Engels nu veel meer in mijn dagelijkse ritme komt en als ik in het Nederlands praat automatisch Engelse woorden erin verwerk. Maar ook andersom, soms denk ik ergens niet overna (de woorden die ik wil zeggen) en dan begin ik gewoon in het Nederlands te praten. Zoals, ‘oh, heb je dat gezien’ of ‘wat zijn jouw plannen’ of iets dergelijks. Niemand die het hier wat uitmaakt, ze vinden het allemaal wel grappig. Iedereen kent ook Nederland -_-‘ Nederland is kleiner dan Tasmanië en nog kent iedereen het ahahaha. Ook kennen ze allemaal Amsterdam, maar niet ROTTERDAM. Dus ben Rotterdam hier aan het verkopen.
Maandag was mijn eerste dag school, mega gek om weer in een klaslokaal te zitten. De manier van lesgeven is hier anders, of in ieder geval niet zoals ik in NL gewend was. Maar dat is alleen maar goed! Voor elk vak heb ik een hele waslijst met taken die ik moet doen elke week, modules met onder andere leeswerk. Daarnaast heb ik 3 assessments (opdrachten), die ik of alleen of in een groep moet doen. Deze assessments zijn meestal Essays (verslagen) over een bepaald onderwerp. En voor de meeste vakken heb ik een toets in de toetsweek, genoeg te doen dus. Maar ik heb er eigenlijk wel zin in. Ik merk dat mijn leven/ritme heel anders is dan die in NL en dat is natuurlijk ook logisch. Maar omdat ik zo dichtbij woon op de campus en de voorzieningen 24/7 toegankelijk zijn is de drempel om iets aan school te doen veel lager. Daarnaast moet ik hier uitzoeken hoe alles werkt, voornamelijk de online leeromgeving. Ik zat er laatst over na te denken toen ik ’thuis’ was met mijn huisgenoten. Voor hun is dit gewoon een plaats om te slapen terwijl ze op school zitten, voor mij is dit mijn thuis voor de komende 5 maanden. Daarnaast wil ik het eiland gaan zien, maar hebben hun die drang niet of minder. Maar dat maakt natuurlijk ‘perfectly sense’ want ze hebben gewoon hun eigen leventje in Hobart waar ze alles gewoon moeten doen. Ik ga bijv. thuis ook niet als ik een dag vrij ben Groningen ontdekken ofso. Ik heb wel genoeg andere dingen te doen, zoals mijn series bekijken ofso… Het zet me wel aan het denken, de wereld om ons heen gaat zo snel voorbij dat we soms vergeten om erbij stil te staan.
Dinsdag had ik weer school, echt een hele leuke toffe les. Ik kijk nu al uit naar de les van as dinsdag. De vrouw die lesgeeft kan er zo goed over vertellen, maar is ook heel toegankelijk. Als in, we gaan er samen alles aan doen om dit vak te halen. Verder was deze week, elke dag een barbie georganiseerd (oftewel; bbq). Super gezellig, maar na een tijdje werd het een beetje teveel van het goede voor mij en ben ik me gaan voorbereiden op het koken. Mentaal gezien dan… Dinsdag was er ook een ‘movienight’ op de campus, toy story en men in black waren te zien op het plein. Echt heel tof, maar ook gek om film te kijken op school. Hier kwam ik ook een Nederlander tegen. De EERSTE. Toeval bestaat niet zeggen ze, maar Rik heeft dezelfde opleiding die ik doe afgerond en was hier ook eerst als exchange student. Hij vond het toen zo tof, dat hij op een toeristen visa is terug gegaan. Zo kan het dus ook..
Woensdag was het hier ‘Launceston day’, als in een dag voor de stad. Er was school tot 11am, maar ik had oorspronkelijk in de middag les waardoor ik lekker vrij was. Was ik wel even aan toe, ongedacht maak je toch veel uren op een dag. Zoals ik al zei is me ritme hier zo anders, ik heb veel meer verantwoordelijkheden, moet overal over nadenken. Wat wil ik morgen/deze week eten, is de verzekering in orde, hoe maak ik het makkelijkst geld over, is alles gelukt met me telefoon. Daarnaast ontmoet je genoeg mensen met wie je iets gaat doen of een gewoon mee praat over van alles en nog wat. Op woensdag sprak ik ook met Nick af, Nick is een Deense exchange student die iets in de richting van Maritime Engineering doet. Super leuk om met een mede Europeaan in de klas te zitten (we hebben op dinsdag samen les). Je merkt toch dat de Europeanen meer aan elkaar gewend zijn ofso, of in ieder geval zo interpreteer ik het. We zijn de stad in geweest, mega veel winkels in en uit gegaan om te zoeken naar een poster. Zijn kamer is namelijk helemaal wit en redelijk klein (hij woont op de campus), dus daarom zocht hij naar iets wat hij op de muren kan hangen voor wat kleur. Uiteindelijk mega leuke posters gevonden, maar neem mij mee naar een soort ikea voor binnenshuis producten (denk hierbij aan bestek, kleding, elektrische apparaten, tekenspullen en zelfs fietsen) en ik neem te veel mee… Bijna alles hebben ze in k-mart voor een prikkie, geniaal. Wat een logistieke organisatie, want ze zijn ook nog eens 24/7 open volgens mij… Als ik dat goed heb onthouden hahaha. Maar een geslaagde dag! In de avond ging Nick koken, hij is heel erg met gezond eten bezig, dus vroeg hij of ik mee at. Zo gezegd zo gedaan, toen bedachten we, misschien is het leuk om een wekelijkse kookavond te houden. Samen eet je toch veel gezelliger dan alleen. Agatha kent Nick ook, dus we zijn nu een clubje van 3. Agatha gaat vrijdag koken en ik ergens volgende week. Super gezellig en interessant, want je leert zowel ander soort eten kennen (iets wat je niet snel zelf zou maken), maar ook begin je elkaar beter te leren kennen in samengang met cultuur en achtergrond.
Donderdag had ik gewoon weer school en deze les was wel oké. Alleen na een tijdje was het zo MEGA koud, dat ik dacht dat ik even terug was in Nederland (het is soort van koud daar aan de andere kant van de wereld…..). Maar echt niet normaal, ik als nuchtere Hollander had gewoon mijn spijkerbroek aan met een trui (vraag me niet waarom) en had het nog koud. Daarnaast leek de college uren te duren ahahah. Na mijn les had ik een afspraak bij de real estate agent, de organisatie die de huur etc regelt. Samen met Louisa ging ik alle papieren in orde maken om alles officieel te laten documenteren enzo. Mega gek, het is mijn eerste huurovereenkomst. Nu stap ik echt de grote mensen wereld binnen. Alles was goed, zal geen huurder worden maar een medebewoonster, wat ervoor zorgt dat ik wel gewoon huur betaal en hier ingeschreven sta, maar niet verantwoordelijk voor het huis ben, dat zijn de andere 2. Dit was makkelijkste optie omdat ik hier maar voor 5 maanden ben.
Vrijdag heb ik geen school, dus op donderdag heb ik al weekend. Super handig, maar die tijd heb ik ook echt nodig. Ik maak zoveel dingen mee dat ik gewoon niet elke dag wat in mijn dagboek/notebook schrijf. Soms is het gewoon te veel om in een keer te verwerken. Dus nu schrijf ik iets om de paar dagen, maar dan ook echt een goed verhaal. Ook zijn deze verslagen een goed terugkijk moment, zo kan ik dingen met jullie delen en hebben jullie een idee hoe het er hier met mij aan toe gaat en ik kan alles nog een keertje verwerken, soort van. Ook was vrijdag mijn schoonmaakdag, heb de keuken schoongemaakt, de was gedaan, veel opgeruimd etcetc. Ook heb ik vrijdag eindelijk mijn bankzaken goed geregeld, hopelijk is mijn geld er nu snel. Ik dacht dus van te voren dat het wel goed zal gaan als ik gewoon wekelijks een x bedrag pin, maar ik ben er dus achter gekomen dat ik gewoon elke keer 15 dollar betaal aan kosten. Dus betaal deze wel, maar krijg er geen geld voor terug. Ik vroeg dus aan Nick of hij hetzelfde had, om een beetje te vergelijken en wat blijkt, in de winkel betaalt hij precies hetzelfde bedrag als in Denemarken (dus geen fee’s of iets). Maar als hij pint bij een ATM dan betaalt hij wel transactiekosten -_- hij betaalt dan ongeveer 7 dollar en ik het dubbele?! Snap er niks van.. Mijn Amerikaanse vriendinnetje van de exchange groep betaalt zo’n 3 dollar per transactie zij ze. Daarom extra goed van belang dat je alle geldzaken goed en doordacht regelt… Vrijdag heb ik pannenkoeken gemaakt, de Nederlandse. OMG, wat waren die lekker…. Al zeg ik dat zelf ahahah. Het was wel even wennen met het bakken op een Elektrische stove, maar uiteindelijk is het prima gelukt. Ik kon alleen geen poedersuiker, basterd suiker of normale stroop vinden, dus daar moet ik nog wel wat op verzinnen. De stroop is hier een soort syrup dat een hele lage viscositeit heeft (even leuk doen… niet zo dik zoals wij het kennen). In de avond ging ik eten bij Agatha, Chinese Western Mixture aldus Agii. Was verrukkelijk, maar omg zoooooveel. Ik vroeg dus of ze bijv. bapi pang gang kende of fu yong hai. Maar, nope. Waarna ik me afvraag, what the fuck eten wij in NL als Chinees eten?!?!?
Later die avond zijn we een stukje gaan rijden, Nick heeft dus een auto gekocht. Mega tof, een mazda uit 92’ maar in topconditie. Met de auto kom je toch op hele andere plekken dan bijv. met ov of iets dergelijks. Het is eigenlijk een win-win, Agatha en ik mogen met hem mee reizen als hij ergens heen gaat en hij heeft gezelschap tijdens zijn tripjes. Maar ondanks de verschillen tussen ons, voelt het super vertrouwt om met deze mensen om te gaan. Dezelfde instelling ofso, of levensinsteek. I dunno. Maar kijk wel heel erg uit naar de tripjes die we gaan maken.
Op vrijdag was er dus ook een 90’ feest als afsluiter van de week. Wij gingen pas laat eten maar wat blijkt, de mensen hier beginnen al vroeg met feesten, maar zijn dus ook al heel vroeg klaar. Het feestje was om 2200 al afgelopen, like whattttt?! Dat is zo’n cultuur dingetje.
Zaterdag ben ik naar de hervest market in de stad geweest, zo gezellig. Het zijn voornamelijk eet en koffietentjes en elke week staan er wel andere kraampjes (was vorige week ook geweest). Zo was er dus ook een Turks kraampje, echt heel leuk. Op zo’n moment denk ik aan mijn Turkse bakker op de hoek… en droom ik even weg… Het herinnert me aan thuis, de kleine dingen. Daarna ben ik gewoon op de bank in slaap gevallen… Maar wel zo slim geweest om me wekker te zetten, dus werd gelukkig gewoon nog wakker. Later ging ik eten maken, maar van het een kwam het ander en zaten Nick en Agatha bij me aan tafel. Super gezellig, ik heb gewoon mijn eerste volledige maaltijd hier klaar gemaakt #whoopwhoop! Heel lekker, al zeg ik het zelf haha. Nick had toevallig die dag het monopoly spel gekocht en meegenomen, Australia editie, dus gingen we die spelen. Maar zoals dat met monopoly gaat, duurt het lang als je het naar je zin hebt. Dus to be continued, al stond ik wel bovenaan… #natuurlijk ^^
Zondag hadden we afgesproken om bij mij te ontbijten (ben toch alleen thuis), de auto van Nick een beetje te wassen en naar een markt te gaan in een ander dorp/stadje. Echt te gek, het marktje was zo schattig en de mensen zijn zo aardig. Zo zag ik een kraam met alleen maar wol (mam zou dat geweldig vinden), maar ook een kraampje met hoeden, houtwerk, veel groenten, sauzen, zepen noem het maar op. Maar ook genoeg vintage dingen, zo super tof. Als we dat in NL zouden hebben zou ik echt diep in het rood staan ahahaha. Daarna zijn we gewoon gaan rijden, mijn god wat is de omgeving mooi. Heel veel gebergten, bomen, kleine riviertjes, echt zo anders dan wat wij in NL kennen. Ook kan je gewoon midden op de weg stoppen, niemand die daar toch rijdt, soms kom je een tegenligger tegen, maar niet vaak. Daarnaast is het weer echt fantastisch, nog een beetje nazomeren. Ik ben gewoon verbrand met me witje huidje, hopelijk krijg ik snel een kleurtje. Een korte broek is hier geen overbodige luxe, maar als ik dan naar de ‘normale’ bevolking kijk… Sommige lopen gewoon met een spijkerbroek en jas aan, maar andere ook gewoon in shorts en een t-shirt. Het loopt erg uiteen. Vandaag ook veel dieren gezien, ik ben dus langs een koperkop gelopen. Een slang, het was weliswaar een kleintje, maar ooooooooh my god. What the hell. Wel echt gaaf, soort van. Toen ik er langs liep (2m afstand) wist ik niet dat het een slang is die in de top 10 staat van meest gevaarlijke slangen….
Volgende week mijn derde week hier, mijn tweede week school en begin ik eindelijk mijn draai een beetje te vinden. Super lief dat jullie allemaal zo met me meeleven en vragen hoe het met me gaat! Echt heel leuk om te horen/lezen, maar ook heel gek. Voor mij heb ik nu even twee leventjes, eentje hier in Aussie en eentje in NL, maar ik probeer zo veel mogelijk met jullie te delen zodat jullie er toch ook een beetje bij zijn. Maar dat zijn jullie natuurlijk ook, ik zie soms zoveel verschillende dingen om me heen die me aan jullie laten denken.

Wits lots of love,
Mary…. hahahahahaha
<3


https://www.flickr.com/photos/138918625@N02/albums

  • 04 Maart 2018 - 16:23

    Martine:

    Hoi Nana,

    Superleuk om je verslagen te lezen.
    We zijn blij dat je het zo naar je zin heb.

    We missen je wel hoor!!!!

    xxx

  • 04 Maart 2018 - 18:55

    Ellen:

    He Moppie,

    Wat een mooie verhalen heb je weer! Helaas staan de foto's ( ik weet het die hebben je bloed zweet en tranen gekost om ze erop te uploaden) op zijn kant staan. Wil graag die foto waar je op de weg zit hebben, die vind ik mooi! Geeft je vrijheid aan zo leuk om te zien hoe je geniet van alles om je heen. Ach je moet maar zo denken als alles is geregeld met je centen en de rest kan je gaan genieten.
    Mooi om te zien hoe je als zo snel vrienden heb gemaakt!

    Geniet ervan en heel veel plezier!!

    Groetjes Mam.

  • 04 Maart 2018 - 21:30

    Diana Kraan-Wander:

    Hoi Mary (haha),

    wat heb jij al veel meegemaakt zegt wow... Je hoe je in ieder geval geen moment te vervelen als ik dit allemaal zo lees. Ik denk ook dat die 5 maanden zo voorbij gaan (wel fijn voor je familie dan zien ze je weer en voor ons want dan is het haast vakantietijd hier haha)

    blijf vooral zo schrijven erg leuk om te lezen...

  • 09 Maart 2018 - 19:07

    Tanja:

    Hoi Marieel. Wat kan je leuk schrijven! Het is al spannend om een nieuw land te ontdekken, stelt maar voor een andere deel van de wereld! Ben erg benieuwd naar je volgende verhalen.
    Liefs, Tanja en Willem

  • 10 Maart 2018 - 08:28

    Priscilla:

    hé Mary! haha
    klinkt goed hihi!
    wat een mooi verhaal van je, je kan goed schrijven zeg! wow!
    echt helemaal duidelijk dat je je draai wel vind daar, echt super! en dat Engels komt helemaal goed!!
    Ik hou je verhaaltjes in de gaten en lees ze met plezier!
    je maakt er echt iets moois van daar, Super tof!!!

    Geniet ervan en zet 'm op!

    Dikke kus je nichie

  • 10 Maart 2018 - 14:20

    Peter:

    Eindelijk je verhaal helemaal gelezen. De volgende niet
    zo lang aub.
    Volgens mij komt er achter je op die foto dat
    je op de weg zit echt een auto aan.

    Ik hoop dat je deze week weer leuke en nieuwe
    dingen hebt meegemaakt.

    Ga zo door.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Launceston

Nana

Oiii, Ik ben Nana en dit wordt mijn reisverslag van de komende vijf maanden. Met deze verslagen hoop ik iedereen op de hoogte te houden, maar ook een beetje jaloers te maken op hetgeen wat ik allemaal ga beleven. Hopelijk ga je het leuk vinden en zoniet, it's gonna be your loss. With lots of love, Nana

Actief sinds 15 Feb. 2018
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 8919

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 21 Juli 2018

Mijn eerste (studie)reis

Landen bezocht: