De eerste week overleefd.. - Reisverslag uit Launceston, Australië van Nana Agatowski - WaarBenJij.nu De eerste week overleefd.. - Reisverslag uit Launceston, Australië van Nana Agatowski - WaarBenJij.nu

De eerste week overleefd..

Door: Nana

Blijf op de hoogte en volg Nana

24 Februari 2018 | Australië, Launceston

De eerste week zit erop. Ik heb mega veel gedaan, super veel nieuwe mensen ontmoet en ben ‘bijna’ helemaal klaar voor school. De afgelopen week heette oriëntatieweek en was een week voor alle internationale studenten die hier een bachelor degree gaan afronden of voor exchange studenten, zoals ik. Op maandag had ik mijn eerste college van Giddi, mijn International Student Advisor. Hierin werd duidelijk wat je allemaal nodig hebt om te studeren aan de UTAS, denk hierbij aan inloggegevens voor je online leeromgeving, hoe je je rooster kan bekijken etcetc. Daarnaast is de eerste dag ook een dag om mensen te ontmoeten. Toen ik hier aankwam en mijn kamergenoot naar Hobart vertrok om nog te genieten van haar laatste week zomervakantie, was ik helemaal alleen in mijn ’sharehouse’. Op zo’n moment zit je nog in zo’n vibe dat je alles met je leven in Nederland vergelijkt. Letterlijk alles, want alles of in ieder geval veel is hier heel anders. Het leven, de cultuur, het weer, de mensen, zo’n beetje alles. Dus alles herinnert je aan je leven in Nederland en dat maakt dat je terug wilt naar het ‘oude vertrouwde’. Maar door mensen te ontmoeten die in hetzelfde schuitje zitten ga je dingen op een hele andere manier bekijken. Zo ontmoette ik Agatha, mijn nieuwe mattie (voor de mensen die niet weten wat mattie is, mattie is een goede vriend :). Zij komt uit Hong Kong (is niet hetzelfde als China..) en gaat hier voor 3 jaar nursing studeren. Like, hallelujah. 3 JAAR! Dat liet me realiseren dat ik het zo slecht nog niet heb.. In deze week heb ik super veel mensen als Agatha ontmoet, de meeste zijn aziaten en komen naar Australië om te studeren. Persoonlijk vind ik het hartstikke bijzonder dat deze mensen soms voor 3 jaar of langer naar het buitenland gaan om te studeren. Ik denk dat we in Nederland in onze handjes mogen knijpen dat we het zo goed hebben.. Dus, na die lange middag luisteren naar wat ik allemaal moet doen en nodig heb, ben ik met een groepje naar ‘the gorge’ geweest, zie foto’s. The Gorge is ongeveer 10 a 15 min van de campus vandaan en dan zit je midden in de natuur. Het is zo verschrikkelijk mooi. Heel veel activiteiten worden georganiseerd door studenten van UTAS en zijn allemaal gratis. Je zou bijna gek zijn om hier niet heen te gaan.
Op dinsdag had ik de official welcome. Dit was zo bijzonder, het is niks vergeleken met wat wij in Nederland kennen. Het was een hele ceremonie, het begon met een hoop oer-instrumenten gespeeld door een officieel koor. Daarna kwamen alle professoren en hoge piefen binnen in hun officiële kleding (zo’n universiteit gewaad). Mega bijzonder, daarna werden er allemaal toespraken gehouden door mensen die een boodschap hebben. Zo werd keer op keer benadrukt dat ze het hartstikke leuk vinden dat je UTAS komt vergezellen en verwelkomen ze iedereen ongeacht achtergrond, herkomst or whatever. Iedereen is welkom, dat werd keer op keer herhaald. Ook werd benadrukt dat iedereen nu onderdeel is van de community (de gemeenschap) en dat ze er zijn om te helpen. Je hoeft het alleen aan te geven of te vragen en je wordt geholpen. AMAZING! Ook wel een grappig feitje, dit jaar ‘the class of 2018’ is het laatste jaar met kinderen uit de jaren 90’. Later ontmoette ik Sharmila van het Student Mobility Team. Zij heeft me geholpen om me aan te melden bij UTAS en is er om mijn tijd bij UTAS zo makkelijk te laten verlopen. Dit betekend dat als ik vragen heb over mijn units (vakken), de cultuur, mijn boeken, bankvragen, letterlijk alles dan kan ik bij haar aankloppen en helpt zij mij verder. Een beetje als een aanspreekpunt, niet dat je die echt nodig hebt aangezien letterlijk iedereen je wel wilt helpen. Bij Sharmila ontmoette ik ook mijn mede ‘exchange students’. Een Amerikaan, een Canadees en een Deen, super gek om in verbinding te staan met de hele wereld. Je ontmoet zoveel mensen van zulke diverse nationaliteiten en die komen samen met één doel en dat is studeren. Het grappige is ook dat iedereen wat anders studeert en dat ik een beetje een aparte opleiding volg. Logistiek is niet zo populair hier en ik krijg vaak de vraag wat het precies inhoud ahahaha.
Later in de week had ik minder formaliteiten, maar omdat je toch zo dichtbij de campus woont ga je snel naar de campus om even te internetten (wifi doet het nog steeds niet thuis) of om even een bakkie te doen. Koffie is hier echt vreselijk, maar weinig mensen drinken echt koffiekoffie en ik houd wel van een lekker bakkie.. Ze kennen hier niet de ‘normale’ koffie. Alleen een ‘long black’ wat eigenlijk espresso is met echt mega veel water en ik vind het niet echt lekker. Elke keer probeer ik het weer een beetje uit te leggen wat ik wil en ik denk dat wanneer ik terug kom naar Nederland, dan heb ik ze de ‘normale’ koffie geleerd (althans dat hoop ik). Voor de rest heb ik een Australische bankaccount geopend, het is gratis voor studenten dus echt een BIG win. De koers is opzich wel gunstig, maar het opnemen van geld kost echt mega veel. Bijna 10 dollar per transactie, wat echt veel is. Ondanks dat de koers redelijk is, is het leven hier redelijk duur. Voor een brood betaal je al gauw 2 a 3 euro en voor een normaal biertje rond de 4 euro. Gelukkig regelt de Universiteit veel activiteiten waar je gratis of voor heel weinig kan eten. Zo is er een cafe genaamd Saltz waar je voor zo’n 7 dollar al een volledig gerecht krijgt en dat is goedkoop! Ook heb ik nu een Aussies nummer waarmee ik kan bellen en internetten en eigenlijk overal bereikbaar ben. En heb ik de bar ontdekt genaamd ‘the Seafearers bar’. Dit is de enige bar op de campus en toegankelijk voor alle studenten, maar officieel is het de bar van de Australian Maritime College (AMC). De AMC is onderdeel van de Uni, maar heeft nog wel veel eigen georganiseerde dingen. Het is hier altijd mega gezellig en de muziek is zeer goed. Op woensdag was er zelfs een live act bezig, mijn god die waren goed!!! 2 jongens, een op de drum en de ander op de piano en de zang en ze speelde bijna de hele avond. Mega gaaf.
Zaterdag heb ik me ingeschreven voor de city tour en ga ik de stad een beetje verkennen. Later ga ik naar een klassiek concert wat in het park wordt gespeeld. Ik heb nog nooit zoiets bijgewoond, dus dat wordt vast bijzonder en later ga ik misschien naar een gathering waar de diversiteit van de studenten wordt gevierd. Zondag wordt denk ik de dag om bij te komen en ga ik FaceTimen met mijn poepiess. Looking forward to that!

Ook wil ik nog even melden dat ik het hartstikke leuk en lief vind dat jullie me zo volgen. Means a lot! <3

With lots of LOVE!!
Nana

  • 24 Februari 2018 - 10:49

    Peter. Kuipers:

    Goedenavond,

    lekker bezig daar. Leuk hè al die nieuwe mensen en indrukken.
    Doe zo veel mogelijk nieuwe dingen en geniet ervan.

    Groetjes!!!!!

  • 24 Februari 2018 - 11:07

    Vivian:

    Heeey Pollie!

    Leuk om te lezen en leuk dat we je kunnen volgen. Blij dat je zo'n fijne eerste week heb gehad. Ben benieuwd naar je volgende avonturen! Dikke kus Viv

  • 24 Februari 2018 - 14:25

    Cora Van Zetten:

    Wat goed om te lezen dat je draai al wat gevonden heb. Leuke foto's zo zien wij ook nog wat van Australië.

  • 24 Februari 2018 - 17:56

    Jan De Visser:

    Fijn dat je je draai al een beetje hebt gevonden. De foto's zien er geweldig uit. Geniet jij maar van de zon, wij gaan hier volgende week schaatsen.

  • 27 Februari 2018 - 16:59

    Willem Berk:

    Hoi,

    We hebben je site gevonden. En gaan deze de komende 5 maanden volgen.
    Ik lees dat je je draai al aardig heb gevonden.
    Geniet er van. En doe een hoop lukken dingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Launceston

Nana

Oiii, Ik ben Nana en dit wordt mijn reisverslag van de komende vijf maanden. Met deze verslagen hoop ik iedereen op de hoogte te houden, maar ook een beetje jaloers te maken op hetgeen wat ik allemaal ga beleven. Hopelijk ga je het leuk vinden en zoniet, it's gonna be your loss. With lots of love, Nana

Actief sinds 15 Feb. 2018
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 8953

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 21 Juli 2018

Mijn eerste (studie)reis

Landen bezocht: